Raptor Forum banner

Raptor 350 Algemene informatie, tips en trucs

5 reading
105K views 61 replies 14 participants last post by  Sixpack577  
#1 · (Edited)
Het doel van dit bericht zijn mijn algemene gedachten en ideeën rond de Raptor 350's die ik heb gekocht en onderhouden. Ik zou graag een discussie willen voeren over enkele hot topics over de 350 raptors, wat werkt en wat niet met betrekking tot het bezitten en werken aan de 350's.

Ik koop Raptor 350's om verschillende redenen, maar vooral vanwege de betrouwbaarheid en eenvoud ten opzichte van de 660's en 700's. Plus 350's gaan snel genoeg voor mij. Ik noem 350's de Honda Civic van ATV's, gemakkelijk te onderhouden, gemakkelijk aan onderdelen te komen, gemakkelijk te rijden en niet duur.

Eerst de geschiedenis. Ik heb vier 350's gehad. Om tal van redenen heb ik mijn 350's gekocht en verkocht en mijn vierde is wat ik altijd al wilde. Een speciale editie uit 2007, wit en blauw carbon frame. Heel wit en heel schoon met 15 uur erop toen ik hem kreeg. Ik heb een heel proces dat ik doorloop om ze te controleren voordat het rijseizoen begint en om ervoor te zorgen dat ze binnen de fabrieksspecificaties werken en ook veilig zijn. Kortom, ik doorloop de hele motorfiets om hem te controleren en te vervangen wat nodig is.

Hier is een korte lijst:

1. Reinig de hele motorfiets grondig
2. Reinig de carburateur en de fabriekssproeier als er geen wijzigingen zijn. Ja, je kunt de sproeiers schoonmaken en bevestigen dat ze de fabrieksmaten hebben. Niets is erger dan een slecht lopende Raptor, om erachter te komen dat de sproeiers verkeerd zijn geplaatst of verstopt zijn of wat dan ook. Verschillende van mijn Raptors hadden de verkeerde sproeiers of verstopte sproeiers of vuile carburateurs. De carburateur reviseren is niet moeilijk, maar er staan geen duidelijke instructies. Dus je moet rondgraven.
3. Ik doorloop de gebruikershandleiding en de servicehandleiding om te zien hoe dingen moeten worden aangepast na de eerste inbraak
4. Ik pas de inlaat- en uitlaatkleppen aan op de minimale specificaties. Mijn 350's motoren draaien SUPER stil met weinig getik of motorgeluiden.
5. Ik ververs de olie en oliefilters en controleer de zeef aan de onderkant. En MAN, het is een pijn in de kont om de olie in 350's te verversen. De veer aan de onderkant! Geen wonder dat mensen de olieaftapplug strippen. De veer maakt het erg moeilijk om de plug terug in de onderkant van de behuizing te krijgen. De oliefilter is ook vreemd, omdat de filter wordt geplet tussen de oliefilterbehuizing en de afdekking... wat betekent dat wanneer je de oliefilterafdekking aan de buitenkant vastschroeft, deze de oliefilter binnenin vastzet, wat vreemd aanvoelt. Voelt gewoon niet als normale Yamaha-kwaliteit.
6. Ik controleer de timing en de timingketting spanning en controleer en reset de werkelijke spanner.
7. Ik reinig de ketting en de aandrijftandwielen en smeer ze.
8. Ik reinig en poets de koplamp lenzen om ze er als nieuw uit te laten zien.
9. Controleer de remmen en stel de kabels af en controleer de remblokken en remschijven en het remvloeistofpeil.
10. Ik controleer op wijzigingen van de vorige eigenaren om er zeker van te zijn dat ze correct zijn uitgevoerd en niets beschadigen. Ook slip-on uitlaten en andere dingen vereisen opnieuw sproeien, dus je moet ervoor zorgen dat alle wijzigingen niets anders beschadigen.
11. Controleer alle stuurbevestigingsschroeven en -bouten om er zeker van te zijn dat ze correct zijn aangedraaid en veilig zijn
12. Controleer de accuspanning en zekeringen en de stator spanning voor een goede werking van het elektrische systeem
13. Controleer de schokdempers en pas ze aan naar uw voorkeur
14. Lees de bougie na verschillende ritten om de mengselinstelling en de bedrijfsomstandigheden in de cilinder te bepalen
15. Smeer en vet alle chassislocaties in
16. Afstelling van de koppelingshendel en beoordeling van de koppelingsconditie

Korte Raptor 350 Kooptips
========================================

Er is veel dat ik controleer als ik de 350 koop, maar je hebt maar zo veel tijd. Ik noem dit de 'Raptor 350 Basic Sales Inspection'. Over het algemeen bekijk je de motor en controleer je dingen, start je hem, luister je naar de motor, in principe controleer je hem zo goed als je kunt. Als je 60 minuten OF LANGER met de verkoper praat en de Raptor controleert, denkt de verkoper vaak dat je een wederverkoper of dealer bent die gebruikte ATV's probeert te kopen (ik kwam hier op de harde manier achter LOL).

Nadat ik de Raptor heb gekocht, controleer ik de hele motorfiets in wat ik de 'Raptor 350 Operational and Safety Check' noem. De motoren lijken veel misbruik prima te verdragen, dus als je een 350 vindt met weinig uren, minimale slijtage en goed olie (olie tot het juiste niveau, ziet er nieuw uit, ruikt nieuw en het is geen super stinkende oude olie of ruikt naar benzine), is de kans groot dat je een GEWELDIGE quad krijgt voor 1800-3500 dollar, afhankelijk van factoren als regio, vraag, markt, conditie, gebruik, servicegeschiedenis, titel, etc.

Houd er rekening mee dat het bovenstaande een korte lijst is van dingen die ik doe als ik een Raptor koop, maar het kan van toepassing zijn op ELKE ATV of zelfs een auto (ik heb OOK VEEL auto's gehad). Mogelijk heb je niet de tijd of de middelen om de cilinder te PSI-testen wanneer je een Raptor of ATV wilt kopen. En eerlijk gezegd... zou ik moeten... maar doe het niet. Ik vind zacht gebruikte Raptors van jongens die ze in garages laten staan omdat ze liever op hun 660's of 700's wilden rijden. Ik ben helemaal goed met 350's. Zoals ik al zei, ze gaan snel genoeg voor mijn behoeften. Ik ben een oude man. Nou nee.

Het lijkt erop dat de meeste problemen met 350's gecentreerd zijn rond brandstoflevering. In principe lopen de meeste mensen van de tank via de carburateur naar de sproeiers naar de inlaatklep ofwel te arm of te rijk of iets is verstopt langs het brandstofpad. Dit leidt tot terugslag of heet lopen (arm mengsel) of moeilijk starten of problemen met de gasrespons bij half en open gas. Dit komt meestal doordat er iets aan de uitlaat verandert en het lucht- of brandstofsysteem niet wordt aangepast aan de wijziging.

Hoe dan ook. Uw gedachten zijn hier welkom. Algemene ideeën of wijzigingen die u op uw 350 hebt aangebracht. Ik zou het in afzonderlijke berichten opsplitsen, maar er zijn er te veel om te behandelen. Dit zijn slechts alle dingen die ik doe als ik een 350 krijg om hem geweldig te laten draaien!

Ik rijd in de woestijn in het zuidwesten, dus ik gebruik Yamaha-oliefilters en 20w-40 natte koppelingolie, want het is altijd 50+ graden waar ik rijd en 350's lijken heet te draaien.

Ik gebruik meestal schone standaard 350's, omdat ik ze niet koop om ze super te modificeren. Ik wil een betrouwbare quad om op te rijden en niet elk weekend aan te hoeven werken. Ik wil rijden en geen atv-monteur zijn. Ik doe basiswijzigingen. Eén kan een koplampvervanging zijn van een gloeidraad H6 naar een H6 LED. Ik wil geen HID doen, omdat ik me geen zorgen wil maken over hitte of de montageplaats van de ballast. Ik kan ook een achterlichtgloeidraad naar LED doen. Ik gebruik ook geen vonkenvanger of baffle, zoals sommigen het noemen, maar de baffle zit al in de uitlaatpijp zelf. Zonder de vonkenvanger heeft hij een gemener geluid dat $0 kost en de meeste hoeven de carburateur niet opnieuw te sproeien en het veroorzaakt geen motorproblemen. Sommigen zeggen dat het de uitlaatklep beschadigt, maar weinigen hebben dit bevestigd.

Hoe dan ook. Alle gedachten over 350's zijn hier welkom.
 

Attachments

#2 ·
Ook. Vraag me gerust alles met betrekking tot de dingen die ik hierboven heb genoemd, en ik kan je tips of informatie geven over hoe je ze kunt aanpassen of repareren. De dealer wilde $345 voor drie uur werk om de kleppen af te stellen en ik kwam er net achter dat ik het zelf in 30-45 minuten kan doen volgens Yamaha-specificaties voor $5,00.

Ook aan de andere kant, als JIJ een TIP of TRUC hebt, zet deze dan hier MET FOTO'S als je kunt om anderen te helpen terwijl ze aan hun 350's werken, repareren en updaten!
 
#43 ·
350 Motorgeluiden Truc!

'Tikken' komt van BOVEN en is gerelateerd aan de kleppentrein.

'Kloppen' komt van ONDER en is gerelateerd aan de zuiger, drijfstang of krukas.
Ik kan niet zeggen waar het mijne vandaan komt. Ik heb de kleppen laten stellen en ze vertelden me dat het ofwel een losse distributieketting of de nokkenas was... Ik wil hem reviseren en het geluid verhelpen. Wat is een goede set-up om mee te werken? Ik zou willen dat de revisie meer vermogen geeft. Welke mods zijn er gedaan; Big gun slip on uitlaat met jet kit, draaigreep, 2 tanden meer op het voortandwiel, nerf bars, stuur, borstelbeschermers, 4 banden, voorbumper, a-armen, draagarmen, bussen, voor- en achterlagers. Ik weet zeker dat ik iets mis. Wat zou u aanraden wat betreft de revisie?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
#4 ·
Veel goede raad. WELKOM OP HET FORUM.
 
#5 · (Edited)
Raptor 350 Brandstoftankinhoud uit de Yamaha Owners and Service Manual

======================================================

Totaal brandstof: 2,38 Gallons (brandstofkeuzeschakelaar in de AAN-stand)

Brandstofreservehoeveelheid: 0,71 Gallons (brandstofkeuzeschakelaar in de RESERVE-stand)

Opmerking: Voor een raptor die ALLEEN in de RESERVE-stand loopt, betekent dit dat uw opname in uw tank verstopt is en dat de tank van de 350 verwijderd moet worden en de brandstofkraan losgeschroefd moet worden met twee bouten en BEIDE opnames schoongemaakt moeten worden.
 

Attachments

#6 ·
Raptor 350 Motor- en transmissieoliecapaciteit uit de Yamaha Owners and Service Manual

==================================================

2,64 quart zonder oliefiltervervanging
2,75 quart MET oliefiltervervanging

Oliefilter kost $14 van Yamaha OEM of $10 van TusK of $8 van K&N.

Algemene olieverversingsprocedure (van Rivieraneo), GEBRUIK DE OWNERS en SERVICE MANAUAL VOOR VOLLEDIGE INSTRUCTIES

- Plaats de quad op een vlakke ondergrond.
- Start de motor en laat hem een paar minuten opwarmen
- Stop de motor en plaats de olieopvangbak onder de motor
- Verwijder de peilstok
- Verwijder de plastic onderste frameafdekking met (4) 10 mm bouten, DIT BESPAART EEN ENORME ROTZOOI VAN OLIE DIE HET VERZAMELT
- Verwijder de aftapplug van de onderkant van de behuizing, let op de volgorde van O-ring, compressieveer en oliezeef.
- Motorolie aftappen
- Wanneer de olie wegloopt, verwijder dan (3) bouten op de kleine zijcirkelvormige afdekking om toegang te krijgen tot het oliefilter
- Zorg ervoor dat u de O-ring op de afdekking niet verliest
- Verwijder het oude filter en vervang het door een nieuw filter
- Inspecteer de O-ring, indien beschadigd, vervang deze door een nieuwe
- Breng een beetje lithiumzeepvet aan op de O-ring en installeer het nieuwe oliefilter, de O-ring en de filterafdekking
- Draai de bouten van de oliefilterafdekking vast tot NIET meer dan 7 lb
- Nadat de olie van de onderkant is weggelopen, installeer dan de oliezeef, de compressiering, de O-ring en de aftapplug terug op de onderkant van de quad (plaats ze terug in de juiste volgorde)
- Draai de onderste aftapplug vast tot NIET meer dan 31 lb
- Vul de motor weer met olie via de peilstok (ongeveer 2,5 quart) van WET CLUTCH SAFE OIL
- Controleer het oliepeil en zorg ervoor dat het op het juiste niveau staat
- Laat de motor ongeveer 2 minuten draaien, stop en controleer het oliepeil en voeg indien nodig olie toe.
 

Attachments

#7 ·
Raptor 350 Luchtfilterreiniging uit de Yamaha Owners and Service Manual

==================================================

Dit is vrij eenvoudig.

- Algemene luchtfilterreinigings-/vervangingsprocedure, GEBRUIK DE EIGENAARS- EN SERVICEMANUAL VOOR VOLLEDIGE INSTRUCTIES
- Verwijder het luchtfilter van onder de stoel.
- Als het luchtfilter niet meer te reinigen is, koop dan een nieuwe. Zo niet, reinig het dan. Ik gebruik milde zeep en water.
- Was het luchtfilter. VOUW DROOG, DRAAI DE FILTER NIET OM TE DROGEN. VOUW HET ALS JE EEN PAPERBACK BOEK DICHTDOET. DIT ZORGT ERVOOR DAT U DE FILTER NIET BESCHADIGT.
- Breng een goedgekeurde luchtfilterolie GELIJKMATIG aan op het luchtfilter.
- Plaats het luchtfilter terug.
 

Attachments

#8 ·
Dit is een geweldig advies. Ik heb net een 350 gekocht voor de dochter om te upgraden van een 250. Ik kan niet geloven hoe schoon hij is voor een 2004.

Welkom op het forum!
 
#11 · (Edited)
Dit is een geweldig advies. Ik heb net een 350 gekocht voor de dochter om te upgraden van een 250. Ik kan niet geloven hoe schoon hij is voor een 2004.

Welkom op het forum!
Bedankt vriend. 350's zijn geweldige allround quads en ik vind dat ze veel waar voor hun geld bieden. Veel plezier en ook niet te moeilijk om aan te werken. Hoewel ik 15 jaar in de automechanica heb gewerkt, is het misschien niet eerlijk voor mij om dat te zeggen. HOEWEL ik een carter heb zien openen voor werk en ik hoop dat NOOIT te hoeven doen. OMG wat een puinhoop van tandwielen en funky spullen binnenin.
 
#9 ·
Raptor 350 Algemene klepafstellingsprocedure uit de Yamaha Owners and Service Manual

==================================================

Algemene klepafstellingsprocedure (gedeeltelijk van Pacific Barbarian), GEBRUIK DE EIGENAARS- EN SERVICEMANUAL VOOR VOLLEDIGE INSTRUCTIES

Wanneer stel je de kleppen af? Elke 25 uur of wanneer u overmatig getik of lawaai van de BOVENKANT hoort. Maar WEES VOORZICHTIG, want klepgeluid kan naar de ONDERKANT worden gehoord omdat het door de motor kan echoën.

U zult nodig hebben:
17 mm dopsleutel en ratelset.
10 mm dopsleutel.
5 mm inbussleutel.
voelermaatset met standaardmaten
GROTE platte schroevendraaier
4 mm sleutel

Inlaat
0,06 ~ 0,10 mm (ik stel in op 0,06 op mijn inlaatklep)

Uitlaat
0,16 ~ 0,20 mm (ik stel in op 0,16 op mijn uitlaatklep)

- verwijder de stoel
- verwijder de voorkant van de kunststof, er zitten 6 schroeven, kijk rond, ze zijn gemakkelijk te zien
- verwijder de brandstoftank door de brandstofleiding van de carburateur los te koppelen (zet de brandstof in de UIT-stand) en verwijder de tank van het frame met (4) 10 mm bouten
- Verwijder de timingmarkeringkap van de carter, de nokkenastandwiel-motorkap (aan de linkerkant van de cilinderkop) en de kleppendeksels.
- Terwijl u de dop op de bout hebt die het nokkenastandwiel vasthoudt, draait u de motor ermee rond terwijl u in het timingcontrole-gat op de krukas kijkt. Wacht tot de T (tdc) markering op de mag. overeenkomt met de lijn op de behuizing. Kijk dan naar je nokkenastandwiel en zorg ervoor dat deze overeenkomt met de lijn op de kop. (zorg ervoor dat het een compressieslag is door de weerstand te voelen wanneer je de motor draait).
- Nu alles is uitgelijnd, neem je de 10 mm en maak je de borgmoeren op de tappits op de tuimelaars los. Hierdoor kunt u de tappits omhoog of omlaag stellen.
- Neem je voelermaat (standaard specificatie speling) en plaats deze tussen de tappit en de klepsteel. Draai vervolgens de tappit vast met de 4 mm sleutel en draai de borgmoer vast. Als u klaar bent met zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen, zorg er dan voor dat de borgmoeren VAST zitten en zorg ervoor dat u de voelermaat die u hebt gebruikt terug onder de tappit kunt plaatsen, maar niet de VOLGENDE grotere voelermaat. VOORZICHTIG als u de moer aandraait, verandert de speling soms!
- plaats de kleppendeksels, de zijkap van de kop, de timingplug van de behuizing en de tank en de voorkant van de kunststof terug.

Termen die u misschien wilt weten:
Tappit - door yamaha anders genoemd ... de bout die zich aan het einde van je tuimelaar bevindt als het kleppendeksel eraf is ... als de motor draait, drukt hij op de klepsteel ... niet moeilijk te vinden.

Borgmoer - de borgmoer die de tappit op zijn plaats houdt wanneer deze is aangedraaid.

Voelermaat - zoals verschillende dikke, papierachtige roestvrijstalen dingen die worden gebruikt voor het meten van kleine spelingen

Motor 'T' of TDC. TDC betekent BOVENSTE DOODPUNT. Het is wanneer je zuiger zich op het hoogste punt in de verbrandingskamer bevindt dat hij ooit zal bereiken.
 

Attachments

#59 ·
Raptor 350 Algemene klepafstelprocedure van Yamaha Owners and Service Manual

==================================================

Algemene klepafstelprocedure (gedeeltelijk van Pacific Barbarian), GEBRUIK DE EIGENAARS- EN SERVICEMANUAL VOOR VOLLEDIGE INSTRUCTIES

Wanneer stel je de kleppen af? Elke 25 uur of wanneer je overmatig getik of lawaai van de kleptrein van het BOVENSTE uiteinde hoort. Maar WEES VOORZICHTIG, want klepgeluid kan naar de ONDERKANT worden gehoord omdat het door de motor kan echoën.

Je hebt nodig:
17 mm dopsleutel en ratelset.
10 mm dopsleutel.
5 mm inbussleutel.
Voelermaatset met standaardmaten
GROTE platte schroevendraaier
4 mm sleutel

Inlaat
0,06 ~ 0,10 mm (ik stel in op 0,06 op mijn inlaatklep)

Uitlaat
0,16 ~ 0,20 mm (ik stel in op 0,16 op mijn uitlaatklep)

  • verwijder de stoel
  • verwijder de voorkant van de kunststof, er zitten 6 schroeven, kijk rond, ze zijn gemakkelijk te zien
  • verwijder de brandstoftank door de brandstofleiding van de carburateur los te koppelen (zet de brandstof in de UIT-stand) en verwijder de tank van het frame met (4) 10 mm bouten
  • Verwijder de timingmarkeerkap van de carter, de nokkenastandwiel-motorkap (aan de linkerkant van de cilinderkop) en de kleppendeksels.
  • Terwijl je de dop op de bout hebt die het nokkenastandwiel vasthoudt, draai je de motor rond met die dop terwijl je in het timingcontrole-gat aan de krukas kijkt. Wacht tot de T (tdc) markering op de mag. overeenkomt met de lijn op de behuizing. Kijk dan naar je nokkenastandwiel en zorg ervoor dat het overeenkomt met de lijn op de kop. (zorg ervoor dat het een compressieslag is door de weerstand te voelen wanneer je de motor draait).
  • Terwijl alles is uitgelijnd, pak je de 10 mm en maak je de borgmoeren op de tappits op de tuimelaars los. Hierdoor kun je de tappits omhoog of omlaag stellen.
  • Pak je voelermaat (standaardspecificatie speling) en plaats deze tussen de tappit en de klepsteel. Draai vervolgens de tappit vast met de 4 mm sleutel en draai de borgmoer vast. Als je klaar bent met zowel de inlaat- als uitlaatkleppen, zorg er dan voor dat de borgmoeren VAST zitten en zorg ervoor dat je de voelermaat die je hebt gebruikt terug onder de tappit kunt plaatsen, maar niet de VOLGENDE grotere voelermaat. WEES VOORZICHTIG als je de moer aandraait, de speling verandert soms!
  • plaats de kleppendeksels, de kopdeksel, de timingplug van de behuizing en de tank en de voorkant van de kunststof terug.

Termen die je misschien wilt weten:

Tappit - door Yamaha anders genoemd... de bout die zich aan het einde van je tuimelaar bevindt als het kleppendeksel eraf is... wanneer de motor draait, drukt deze op de klepsteel... niet moeilijk te vinden.

Borgmoer - de borgmoer die de tappit op zijn plaats houdt wanneer deze wordt aangedraaid.

Voelermaat - zoals verschillende dikke, kleine, papierachtige roestvrijstalen dingen die worden gebruikt voor het meten van kleine spelingen

Motor 'T' of TDC. TDC betekent BOVENSTE DOOD PUNT. Het is wanneer je zuiger zich op het hoogste punt in de verbrandingskamer bevindt dat hij ooit zal bereiken.
Ik heb de kleppen afgesteld, maar het tikt nog steeds, was een paar dagen geleden prima, is er een manier om veren en/of nokkenas te controleren zonder volledige demontage?
 
#10 ·
Weet iemand waar ik OEM rubberen stoelbekledingen kan krijgen als vervanging en hoe ik ze moet installeren? Ik heb het over de fabrieksmatige rubberachtige stoelbekleding die nietjes aan de onderkant van de stoel heeft om het rubberachtige materiaal vast te zetten. Ik vind het originele stoelbekledingsmateriaal mooier dan aftermarket hoezen.
 
#35 ·
Weet iemand waar ik OEM rubberen stoelbekledingsvervanging kan krijgen en hoe ik deze kan installeren? Ik heb het over de fabrieksmatige rubberachtige stoelbekleding die nietjes aan de onderkant van de stoel heeft om het rubberachtige materiaal vast te zetten. Ik vind het fabrieksmatige stoelbekledingsmateriaal beter dan aftermarket hoezen.
Heb je naar hondatoledoeast gekeken?
 
#13 ·
Kan een moderator de titel van deze thread wijzigen in 'Raptor 350 Algemene informatie, tips en trucs'.

Ik heb de titel van de eerste post hiernaar bewerkt, maar het is niet veranderd als je deze post in het hoofdforum 350 ziet.
Begrepen...ga door!
 
#14 ·
Raptor 350 Versnelling van Yamaha Owners en Service Manual

==================================================

13/38 - Fabrieks Raptor versnelling met 13 tanden voortandwiel en 38 tanden achtertandwiel

12t (tand) voortandwiel (over het algemeen kleiner van formaat) resulteert in meer koppel bij lage toeren, lagere topsnelheid en kortere versnellingen (vaker schakelen)

14t (tand) voortandwiel (over het algemeen groter van formaat) resulteert in minder koppel bij lage toeren, hogere topsnelheid en langere versnellingen (minder schakelen)

15t (tand) voortandwiel vereist trouwens een NIEUWE ketting

Algemene vergelijking tussen voortandwiel- en achtertandwieltand
========================================================

1 Tand op het voortandwiel staat gelijk aan ongeveer 3 tanden op het achtertandwiel
 

Attachments

#15 ·
Raptor 350 Koplamp/Koplamp Lamp Informatie van Yamaha Eigenaar en Service Handleiding

==================================================

Koplamp Lamp Type - Krypton H6
Koplamp Lamp Spanning - 12 volt
Koplamp Lamp Vermogen - 30 watt X 2 (rechter lamp + linker lamp)
Kan het een LED of HID aan? - weet ik niet, maar ik zal het uitzoeken :)
Opmerking: let op de TWEE -langwerpige- contacten aan de achterkant van deze lamp en de DUBBELE output, DIMLICHT en GROOTLICHT. Wat kan betekenen dat dimlichten 30 watt X 2 = 60 watt vermogen hebben op DIMLICHT en grootlicht voegt een tweede set filamenten toe (twee zitten in elke lamp). Ik ben er vrij zeker van dat wanneer je grootlicht aanzet, de dimlicht filamenten aan blijven, wat in totaal vier oplevert, wat 60+60+60+60=240 watt betekent. Ja, je moet deze getallen weten als je de koplampen wilt upgraden naar LED of HID.

Achterlicht Lamp Type - Gloeidraad
Achterlicht Lamp Spanning - 12 volt
Achterlicht Lamp Vermogen - 5 watt achterlicht | 21 watt remlicht
Kan het een LED of HID aan? - weet ik niet, maar ik zal het uitzoeken :)
 

Attachments

#16 · (Edited)
Ik zal binnenkort de FABRIEKS-sproeierMATEN en de instructies voor het reviseren van de carburateur met foto's toevoegen. Ik zal ook toevoegen welke sproeiers te gebruiken met welke slip-on uitlaten.

OPMERKING: Dynojet en andere aftermarket sproeierNUMMERS komen NIET overeen met Yamaha OEM sproeiernummers. Aftermarket gebruikt hun eigen nummers.

Dus een 142.5 OEM yamaha SPROEIER is ------NIET------- hetzelfde als een 142.5 dynojet sproeier.

Vergeet niet ALTIJD te bevestigen welke sproeiers zich IN uw Raptor carburateur bevinden en als er OEM uitlaat en OEM inlaat is (wat betekent dat de motorfiets grotendeels zo niet helemaal standaard is) moet u de STANDAARD/OEM sproeier maten hebben. Bij een van mijn raptors hebben ze de FMF uitlaat verwijderd en de dynojet SPROEIER IN de carburateur GELATEN en de motorfiets reed als shhiiiiiii*. Nou, niet verschrikkelijk, maar slecht. Het duurde even om al deze sproeier shi* uit te zoeken.

Een ander goed punt is dat als je een gebruikte Raptor 350 koopt, je ALTIJD de carburateur volledig moet reinigen of de dealer dit moet laten doen. De hoeveelheid problemen die voortkomen uit een vuile of verstopte carburateur/sproeiers/passages zijn te talrijk om op te sommen. Je kunt een carburateur schoonmaken voor minder dan $10 dollar of iemand betalen voor waarschijnlijk $50 dollar. Het bespaart je een TON aan tijd als je Raptor NIET start, of niet stationair draait, of de midden- of hoge gashendel wegvalt. Als je een gebruikte Raptor 350 koopt en verwacht de tank te vullen met nieuwe benzine en hem te starten... wees dan voorbereid op problemen. Brandstof die weken of maanden in de brandstoftank, slangen en carburateur staat, veroorzaakt grote problemen en MOET worden schoongemaakt.

Heeft u een revisieset nodig voor uw carburateur? Misschien als er onderdelen ontbreken of beschadigd zijn. Reinigen kan veel problemen oplossen. Moet u individuele OEM sproeiers van yamaha of een kit kopen? Soms. Een kit bevat alles wat u nodig heeft, individuele sproeiers en onderdelen tellen op.
 
#18 ·
Raptor 350 oliefilter en oliefilter compressieveer (met betrekking tot het verversen van olie en oliefilter)
================================================================

Een korte opmerking. Een belangrijk element van het hebben van een geweldige Raptor is het onderhouden van de olie en de oliekwaliteit. Dit komt omdat de MOTOR en TRANSMISSIE dezelfde OLIE gebruiken. En niet alleen om BEIDE te SMEREN, maar de olie heeft ook een koelfunctie. Gebrek aan olie of gebrek aan KWALITEITSolie kan leiden tot veel problemen, zoals overmatige lagerslijtage, oververhitting, moeilijk schakelen, hoge bedrijfstemperaturen, enz. enz.

Onderhoud van olie
===================
Gebruik de handleiding of de olieverversingsprocedure die in dit eerdere bericht staat vermeld over het controleren van olie. U moet de olie controleren vóór ELKE RIT, ELKE KEER. Zorg ervoor dat de olie het juiste niveau heeft en dat de olie in goede staat is. Controleer dit ook bij het KOPEN van een raptor.

Olie verversen en oliefilter vervangen
===================
Gebruik de handleiding of de olieverversingsprocedure die in dit eerdere bericht staat vermeld over het verversen van olie.

Probleem met de olieaftapplug
===================
Ik ben nog steeds bezig met een plan om dit aan te pakken, maar ik bleef zien dat mensen de olieaftapplug aan de onderkant van de behuizing stripten of beschadigden. Ik wist niet waarom dit gebeurde totdat ik me realiseerde dat de aftapplug aan de onderkant de oliefilter compressieveer moet samendrukken en dat maakt het installeren van de plug ERG MOEILIJK. Je moet veel druk uitoefenen op de plug vanwege de veer en ik kan zien hoe gemakkelijk het zou zijn om de schroefdraad aan de onderkant van de behuizing te strippen. Als iemand een truc heeft die helpt, plaats deze dan. Het beste dat ik heb bedacht, is om mijn dopsleutel te gebruiken om de veer iets samen te drukken met de olieaftapplug, de plug op EEN PAAR schroefdraad te schroeven, de sleutel te verwijderen en mijn vingers te gebruiken om de plug in de behuizing te schroeven, op deze manier ZORG ik ervoor dat ik de schroefdraad niet kruis of beschadig. Dan draai ik de plug met de sleutel als ik de plug niet meer kan draaien.

U wilt deze schroefdraad NIET beschadigen. Wees voorzichtig.
 

Attachments

#19 ·
Raptor 350 Dubbele Uitlaat
==================================================

Iedereen met DUBBELE UITLAAT, plaats alstublieft wat u precies heeft, inclusief modelnummers en FOTO'S! Laat ons weten hoe ze klinken! Vermeld ook welke sproeiers of motor-/brandstof-/luchtveranderingen u hebt moeten aanbrengen om af te stellen.
 

Attachments

#20 ·
Raptor 350 Voorste schokdempers
==================================================

Iedereen die je VOORSTE SCHOKDEMPERS heeft geüpgraded, plaats dan wat je precies hebt, inclusief modelnummers en FOTO'S! Ik zie dat veel mensen BEWEREN dat YFZ450 voorste schokdempers DIRECTE BOLT-ONS zijn voor de voorste schokdemperlocaties van de raptor 350, maar ik zie ook anderen die dit ontkennen. Vermeld ook welke aanpassingen je mogelijk hebt moeten doen aan de schokdempers of aan de raptor om ze passend te maken.
 

Attachments

#21 ·
Raptor 350 Koplamp/Koplamp Lamp Informatie van Yamaha Owners and Service Manual

==================================================

Raadpleeg de vorige post in deze thread voor meer details over koplampen. Dit is slechts een korte opmerking.

Man. GEEN enkele plek verkoopt H6 koplampen. Het lijkt erop dat dit zeer gespecialiseerde lampen zijn. Mogelijk moet een ander type lamp worden aangepast door de montagering te verwijderen. Maar dan zijn er de vreemde achterste twee connectoren die langwerpig zijn. Ik zou de voorste koplampen willen upgraden naar een LED-clusterlamp met een laag energieverbruik en een hoge output. Ik wil de stroomvereisten tijdens het gebruik verminderen, zodat de batterij de volledige stator-energie krijgt, omdat ik graag overdag met de koplampen AAN rijd.
 
#22 · (Edited)
Raptor 350 Modelnummer en Warrior Modelnummer en Modelnummer Varianten uit Yamaha Eigenaars- en Servicehandleiding

==================================================

Hier is een algemeen overzicht van het begrijpen van Yamaha Raptor 350 modelnummers en Warrior, aangezien de Raptor 350 de Warrior 350 OVERNAM en veel van de onderdelen hetzelfde zijn (aandrijflijn niet kunststof) en de Warrior servicehandleiding wordt gebruikt op de Raptor 350.

1987 - 2004 Warrior 350 model = YFM350X (X=Warrior)
2005 - 2013 Raptor 350 model = YFM350RXR(C) (R=Raptor?)
2005 - 2013 Raptor 350 model = YFM350S?
2005 - 2013 Raptor 350 model = YFM350XP?
2005 - 2013 Raptor 350 model = YFM350XJ?

Warrior en Raptor Geschiedenis (waarom is dit belangrijk, geen idee, maar hier gaan we!)
==================

Toen hij voor het eerst werd geproduceerd, zette de Yamaha 350 Warrior de lat voor terreinwagens (ATV's). De Warrior ATV werd 17 jaar lang geproduceerd en kreeg lof voor zijn efficiënte, leuke en gebruiksvriendelijke ontwerp. In 1987 introduceerde Yamaha de 350 Warrior. In 2004 werd dat model stopgezet en introduceerde Yamaha in 2005 de 350 Raptor ATV om de sportprestaties van de lijn te verbeteren.

De Warrior was uitgerust voor sterke, midrange trekkracht en was voorzien van een snorkel om hem door water en modder te laten reizen. Het basisontwerp bleef echter relatief onaangetast: een zesversnellingsbak met een 350 cc viertaktmotor, hydraulische schijfremmen en lange veerweg.

In 1987, toen de Warrior werd geïntroduceerd, was het de allereerste ATV met elektrische start. In de loop der jaren ontwikkelde de Warrior een cultachtige aanhang, omdat het 's werelds bestverkochte sport-ATV aller tijden werd.

2004 was het laatste jaar Warrior 350 en 2005 was het eerste jaar Raptor 350. Kunststoffen van de Warrior veranderden naar de Raptor voor een sportievere uitstraling en de aandrijflijn bleef grotendeels hetzelfde. Dit is een belangrijke opmerking om te onthouden.

BIJGEVOEGD zijn afbeeldingen. De eerste is het modelnummer dat ik eerder noemde en dat er een is van vele die voor Raptor 350's worden vermeld. Let op de XR(C) aan het einde. De tweede foto is de WARRIOR -SERVICEHANDLEIDING- en deze werkt voor de Raptor 350, maar het Warrior-model eindigt op de 'X'. Ik vermeld dit opnieuw omdat je mogelijk verschillende EXTRA letters aan het einde van de 'YFM350' ziet.

Ten slotte zijn de derde MEER LETTERS! Leuk hè. Iemand die weet wat ze allemaal betekenen, kan gerust posten.

BEWERKT: Net nog een modelnummer gevonden: YFM350S.
 

Attachments

#23 · (Edited)
Raptor 350 Carburateur Informatie, Jets, Reiniging en Revisie Informatie van Yamaha Owners and Service Manual

==================================================

Ik zou gemakkelijk pagina's en pagina's kunnen vullen met carburateur how-to's en eindeloze paragrafen. Carburateurs zijn eenvoudig maar complex en worden beïnvloed door vele factoren zoals omgevingstemperatuur, hoogte, brandstoftoevoer, condensatie en een miljoen andere dingen. Het beste advies dat ik over het algemeen kan geven, is om op een basisniveau te begrijpen hoe carburateurs werken en uw carburateur naar FABRIEKSPECIFICATIES te krijgen voordat u iets probeert, DAT WIL ZEGGEN ALS uw RAPTOR VOLLEDIG STANDAARD is en de uitlaat en inlaat niet zijn aangepast. Niets is erger dan te proberen een Raptor goed te laten lopen, om erachter te komen dat iemand de carburateurjet of vlotter heeft verknoeid of iets in de carburateur heeft 'geporteerd' om meer vermogen te krijgen en hij zal daarna misschien NOOIT meer goed lopen. Krijg EERST een BASISLIJN van de carburateur die goed loopt, DOE DAN wijzigingen en u kunt ALTIJD TERUGKEREN naar FABRIEK als u de carburateur niet goed aan de praat krijgt nadat u iets hebt veranderd.

Ik zal de carburateur in verschillende secties opsplitsen;

1. Weet hoe carburateurs op een basisniveau werken.
2. Weet wat uw Raptor-carburateur is, hoe hij werkt en de onderdelen erin.
3. Hoe de Raptor te demonteren en bij de carburateur te komen om hem schoon te maken en hoe te bepalen of u de carburateur moet reviseren als schoonmaken niet werkt.

=======================

1. Weet hoe carburateurs op een basisniveau werken.

Ga naar YouTube en zoek naar ATV Carburateur video's. Er zijn er veel, maar ze zijn allemaal basic en hebben vergelijkbare dingen binnenin. Zorg ervoor dat u kunt begrijpen hoe brandstof in de carburateur komt, hoe deze in de carburateur wordt gemeten, en wat de vlotter en vlotterkamer doen, wat elk van de JETS BINNENIN doet en waarom er verschillende maten zijn.

2. Weet wat uw Raptor-carburateur is, hoe hij werkt en de onderdelen erin.

SPECIALE OPMERKING: Er is enige verwarring over wat de interne jets en schroeven en onderdelen in de carburateur zijn. Sommigen noemen ze 'jets' en sommigen noemen ze 'pilots' en sommigen noemen ze 'jet needles' of gewoon 'needles'. Ik KAN NIET ingaan op wat wat betekent, wees u ervan bewust dat u moet kijken hoe Yamaha ze noemt en dat als referentie moet gebruiken. Meestal MATCH ik de MAAT omdat elke JET een andere maat heeft.

- Raptor 350's hebben een BSR36 carburateur gemaakt door Mikuni en verkocht aan Yamaha.
- De Fabrieks MAIN Jet is een #142.5.
- De Fabrieks Pilot Jet is #22.5
- Pilot Fuel Screw Factory is ingesteld op 2.25 of 2 en 1/4 slagen uit de bodem
- Starter Jet #70
- Brandstofniveau in de vlotterkamer is 4-5MM boven het contactoppervlak van de vlotterkamer (dit is belangrijk als uw motor te weinig brandstof krijgt bij het accelereren)
- Vlotterhoogte is 13 mm (dezelfde reden als voorheen)
 

Attachments

#24 ·
Raptor 350 Carburateur Informatie, Jets, Reiniging en Revisie Informatie van Yamaha Eigenaars en Service Handleiding

==================================================

Deel Twee, Deel Een staat in de vorige post hierboven.

(Ik zal dit nogmaals herhalen uit de eerste post)

Ik zou gemakkelijk pagina's en pagina's kunnen vullen met carburateur how-to's en eindeloze paragrafen. Carburateurs zijn eenvoudig maar complex en worden beïnvloed door vele factoren zoals omgevingstemperatuur, hoogte, brandstoftoevoer, condensatie en een miljoen andere dingen. Het beste advies dat ik over het algemeen kan geven, is om op een basisniveau te begrijpen hoe carburateurs werken en uw carburateur naar FABRIEKSPECIFICATIES te krijgen voordat u iets probeert, DAT WIL ZEGGEN ALS uw RAPTOR VOLLEDIG STANDAARD is en de uitlaat en inlaat niet zijn gewijzigd. Niets is erger dan proberen een Raptor goed te laten lopen om erachter te komen dat iemand de carburateurjet of vlotter heeft verknoeid of iets in de carburateur heeft 'geporteerd' om meer vermogen te krijgen en hij kan daarna NOOIT meer goed lopen. Krijg EERST een BASISLIJN van de carburateur die goed loopt, DOE DAN wijzigingen en u kunt ALTIJD TERUGKEREN naar FABRIEK als u de carburateur niet goed aan de praat kunt krijgen na het wijzigen van iets.

Ik zal de carburateur in verschillende secties opsplitsen;

1. Weet hoe carburateurs op een basisniveau werken.
2. Weet wat uw Raptor carburateur is, hoe hij werkt en de onderdelen erin.
3. Hoe de Raptor te demonteren en bij de carburateur te komen om hem schoon te maken en hoe te bepalen of u de carburateur moet reviseren als schoonmaken niet werkt.

=======================
1. Behandeld in vorige post
2. Behandeld in vorige post
3. Hoe de Raptor te demonteren en bij de carburateur te komen om hem schoon te maken en hoe te bepalen of u de carburateur moet reviseren als schoonmaken niet werkt.

a. Ik heb gezocht en er zijn echt geen stapsgewijze instructies over hoe u een Raptor 350 carburateur kunt reviseren of een video. Er zijn enkele warrior-stappen en video's, maar ik heb ze niet kunnen vinden. Ook mijn carburateur revisieset voor mijn raptor 350 kwam niet met instructies. Dus ja. Kortom, ik heb elk afzonderlijk item in mijn revisieset gelokaliseerd, nadat ik de vlotterbak van de carburateur had geopend, en elk onderdeel vervangen, waarbij ik ZEER voorzichtig was om niets te strippen of te breken of iets te forceren. Het is een carburateur, geen gala, forceer hem niet iets te doen wat hij niet wil doen.

b. Ik heb deze carburateur revisiegidsen gebruikt, waarbij de eerste DEZELFDE carburateur is in de Raptor 350's en hij is geweldig.

http://www.off-road.com/atv/tech/atv-tech-basic-carburetor-cleanup-52101.html

Deze is meer een algemene gids, maar heeft goede informatie:
http://hubpages.com/games-hobbies/HowToCleanYourATVCarburetor

En deze is ook goed en heeft een video:
https://www.rockymountainatvmc.com/rm-rider-exchange/clean-carburetor-motorcycle-atv/

Moet u de carburateur van uw Raptor verwijderen om hem schoon te maken of te reviseren? NEE.

De meeste mensen maken de inlaatrubbers (de rubber die de luchtfilter met de carburateur verbindt, en de kopinlaatrubber (de rubber die de carburateur met de kop verbindt) los en draaien de carburateur naar RECHTS (als u op de Raptor zit, zou u de carburateur naar RECHTS KANTELEN waardoor de onderkant van de carburateur van de onderste positie naar uw linkerkant zwaait).
 

Attachments

#25 ·
Carburateurs Algemene Jetting

==================================================

Hieronder vindt u ALGEMENE informatie over JETTING die NIET specifiek is voor de raptor 350, maar een algemene gids.

1) Sproeier/langzame sproeier – Beïnvloedt het mengsel van stationair toerental tot 1/3 gasopening. De sproeier doseert brandstof naar de "onderste circuits"

2) Luchtregelschroef – Doseert lucht naar de sproeier. Het bevindt zich meestal aan de achterkant of aan de luchtfilterkastzijde van de carburateur. Door met de klok mee te draaien, wordt het stationair mengsel verrijkt. Door tegen de klok in te draaien, wordt het stationair mengsel verarmd. De gemiddelde instelling voor de meeste 2-taktmotoren is 1 tot 2 1/2 slagen uit. Raadpleeg de handleiding.

Opmerking: Als de afstelschroef zich aan de voorkant van de carburateur bevindt, is het een brandstofschroef en geen luchtschroef; deze wordt tegengesteld aan de luchtschroef afgesteld. De meeste 4-taktmotoren zijn zo.

3) Sproeiernaald aka Naald – Beïnvloedt het mengsel van 1/4 gas tot vol gas. De naald staat in de magerste positie als de clip bovenop zit en de rijkste onderop. De naald kalibreert het volgas naar de verandering in de gasklep (schuif) opening. Hoe verder de naald naar beneden staat, hoe later de hoofdsproeier komt en hoe magerder het mengsel op dat punt.

4) Hoofdsproeier – Dit circuit beïnvloedt het mengsel van 1/2 gas tot vol gas. Dit is uw circuit voor de volledige top. Dit circuit wordt het meest nauwkeurig afgesteld door de bougie te controleren op de juiste kleur, een soort mokkabruin.

5) Vlotter/vlotterklep/vlotterniveau – Uw handleiding bevat het juiste niveau en de procedure voor het kalibreren van uw motor. Hier zijn enkele symptomen die de noodzaak van vlotterafstelling aangeven.

A) Als het vlotterniveau te hoog is, loopt de vlotterkamer over de afvoerslangen en blokkeert brandstof vaak de luchtdoorgangen die de carburateur in staat stellen om de druk te verlagen. Dit veroorzaakt een stotteren of hik bij grote klappen.

B) Als het vlotterniveau te laag is, verhongert de motor bij stationair toerental, wat een "Booooooowang"-geluid veroorzaakt dat erg lijkt op een te magere sproeier of luchtschroef.

Jetting Richtlijnen; Variabelen elimineren.

1) Verander nooit meer dan één circuit tegelijk. Je hebt deze tool nodig om precies te vertellen welk circuit de prestaties beïnvloedt en bij welke gasopening.

2) Gebruik verse benzine. De octaanwaardering neemt af met de tijd en hoe hoger het octaangehalte, hoe langzamer de verbranding en hoe rijker het mengsel. De kwaliteit van de huidige benzine bij de pomp neemt af. Om de brandstof te compenseren, zijn rijkere sproeiers vereist. Merk ook op dat brandstof met ethanol (ook wel MTBE genoemd) ook een iets rijker mengsel vereist.

3) Begin altijd met een schoon luchtfilter. Laat een vers geolied luchtfilter minimaal 6 uur van tevoren drogen, zodat de alcohol in het luchtfilter kan verdampen. Pas dan de carburateur aan op een motor die goed ademt. Anders zal de motor iets magerder lopen als het schone luchtfilter is geïnstalleerd.

4) Gebruik bij het uitvoeren van een bougiecontrole een goede gebruikte bougie. Nieuwe bougies zijn wit en zijn moeilijk nauwkeurig af te lezen voor mengselcontroles. Als u een nieuwe bougie moet gebruiken, moet u er minimaal 15 tot 20 harde minuten op zetten voordat u een meting probeert te krijgen.

5) Controleer altijd op verstopte carburateurontluchtingsleidingen. Verstopte leidingen veroorzaken moeilijk starten en stotteren als de motor warm is. Ze kunnen ook onregelmatig lopen, wat een verkeerd afgestelde vlotter lijkt na te bootsen, maar dan erger. De prestaties lijken rijk en de acceleratie is traag bij stationair toerental.

6) Als u probeert een jettingprobleem op te sporen, verander dan niet uw voorgemengde olie merk of de verhouding. De voorgemengde verhouding bepaalt hoeveel brandstof er beschikbaar is om te worden verbrand, omdat de olie niet wordt verbrand en in termen van vloeistofvolume de olie een deel van de vloeistof (olie + brandstof) inneemt. Hoewel de verhouding een minimale impact zal hebben bij het maken van kleine veranderingen, moet u er rekening mee houden dat u probeert variabelen te elimineren.

Hoe te jetten

1) Markeer uw gasklephuis en handgreep in stappen van 1/4 slag. Gebruik een stift, scheermesje, enz.

2) Breng nu de motor op bedrijfstemperatuur door rond te rijden, weg van de pits.

3) Als de motor warm is, rijd dan in de 2e en 3e versnelling van lage toeren naar hoge toeren. Dit belast de motor goed en is een nauwkeurige test van de prestaties.

* probeer op te merken of het probleem erger of beter wordt naarmate de motor opwarmt.

4) Probeer nu de gasopening te vinden waarbij het probleem bestaat. Zie details hieronder.

Rijke Jetting Symptomen en Oplossingen

A) Motor loopt niet stationair en de stationairschroef is ineffectief. Probeer de luchtschroef te vermageren door deze een kwartslag tegen de klok in te draaien. Als de luchtschroef geen effect heeft, installeer dan een magere sproeier en zet de luchtschroef terug op 1 slag uit. Juiste luchtschroefinstellingen liggen meestal tussen 1 en 2 1/2 slagen uit. De juiste sproeier voor uw motor is er een die een directe gasrespons bij stationair toerental mogelijk maakt en de luchtschroef in staat stelt om tussen 1 en 2,5 slagen uit effectief te zijn. Als het probleem aanhoudt, controleer en reinig dan het choke-circuit en de carburateurontluchtingsleidingen.

B) Motor stottert van stationair toerental tot 1/2 gas, en maakt dan schoon. Als alles in deel A hierboven correct is, controleer dan de naald. De standaardpositie is meestal in het midden, maar controleer uw handleiding om er zeker van te zijn. Om de naald te vermageren, moet u de clip omhoog brengen. Als de naald helemaal mager is gedaald en het probleem blijft bestaan, probeer dan een magere naald.

C. Motor zal door het middengebied toeren en dan gorgelen (technische term) bij vol gas en het vermogen is traag. Dit is een schoolvoorbeeld van een rijke hoofdsproeier. Dit probleem treedt vaak op wanneer een luchtfilter verstopt raakt en erger wordt naarmate de motor opwarmt. Kies een hoofdsproeier met een kleiner nummer en vermager het lucht-brandstofmengsel stap voor stap. Als het probleem aanhoudt, hoewel het een beetje is verbeterd, installeer dan uw originele hoofdsproeier terug en vermager de naald met één positie. Stel nu de hoofdsproeier af met bougiecontroles.

Bougiecontroles zijn de sleutel tot het fijn afstellen van de hoofdsproeier zodra de andere circuits zijn ingesteld.

Wit porselein Chocolade Mokka Bruin Zwart/Nat

Mager Perfect! Rijk

Zoek naar symmetrische verbrandingspatronen, ruik naar geuren zoals verbrand plastic, wat eigenlijk transmissievloeistof is en een indicatie zou zijn van een kapotte afdichting.

Mager Jetting Symptomen en Oplossingen

A) Motor aarzelt bij stationair toerental met een "Boooooooooowang"-geluid. Dit is een mager symptoom en komt vaak voor als een motor koud is. Probeer de lucht-brandstofschroef een kwartslag met de klok mee te draaien en controleer de gasrespons opnieuw totdat de motor zonder aarzeling toeren maakt. Als de motor "blijft hangen" of niet meteen terugkeert naar stationair toerental, installeer dan een rijkere sproeier en reset de luchtschroef.

B) Motor klopt bij stationair toerental als hij warm is. Probeer oplossing A. Als het probleem aanhoudt, voer dan een "lekdruktest" uit om te controleren op lekkage van de ontstekingskrukasafdichting.

C) Motor toert schoon en helder, maar loopt erg heet en heeft geen vermogen. Dit symptoom duidt op een magere hoofdsproeier en/of naald. Gebruik een rijkere hoofdsproeier en/of naaldinstelling. Dit is de meest voorkomende misvatting over het jetten van tweetaktmotoren: wanneer een motor overmatig heet loopt en geen vermogen heeft, staat hij op het punt vast te lopen. Als je op de trail bent en niet de juiste hoofdsproeier hebt, probeer dan de naald omhoog te brengen door de clip te verlagen. Het zal niet exact zijn, maar je zult in ieder geval niet vastlopen.

Opmerking: Om er zeker van te zijn dat uw probleem mager is, trekt u de choke aan en kijkt u of het probleem beter of slechter wordt. Als het beter is, is uw probleem een magere conditie.
 

Attachments

#28 ·
Pilot Screw - Stationair
Pilot Jet - Stationair tot 1/4 gas
Naaldsproeier en naald - 1/4 tot 3/4 gas
Hoofdsproeier - 3/4 tot vol gas

1) Stationairschroef
Laat de motor de bedrijfstemperatuur bereiken. Draai tot een soepel stationair toerental. Als het niet lukt om een soepel stationair toerental te verkrijgen, ga dan naar stap 2, Pilot Screw.

2) Pilot Screw
Als het niet lukt om een soepel stationair toerental te verkrijgen: draai de pilot screw helemaal naar binnen VOORZICHTIG totdat deze vastzit, draai dan de pilot screw 1/4 slag per keer totdat een soepel stationair toerental is bereikt. De pilot screw moet tussen 1-2,5 slagen correct zijn. Als het stationair toerental tussen 1-2,5 slagen ligt, ga dan naar stap 4, Hoofdsproeier. Als het stationair toerental NIET soepel is tussen 1-2,5 slagen, ga dan naar stap 3, Pilot/Slow jet.

3) Pilot/Slow jet
Als het stationair toerental niet soepel is met de pilot screw tussen 1-2,5 slagen, dan moet de pilot/slow jet worden vervangen. Er zijn 2 keuzes. ofwel A of B
A - Als de pilot screw meer dan 2,5 slagen is gedraaid om het stationair toerental soepel te maken, installeer dan een grotere Pilot.
B - Als de pilot screw minder dan 1 slag is gedraaid om een soepel stationair toerental te bereiken, installeer dan een kleinere Pilot.

Opmerking! Een grotere pilot jet elimineert het knalgeluid dat kan optreden bij het loslaten van het gaspedaal.
Een grotere zal het starten bij koud weer verbeteren.

4) Hoofdsproeier
Begin met de rijkste (grootste nummer) hoofdsproeier en test bij vol gas. De motor moet bij vol gas "stotteren" (Als de motor niet stottert, dan is de motor niet rijk genoeg en moet een grotere hoofdsproeier worden geïnstalleerd). Zodra je een rijk "stotteren" hebt, installeer je de volgende kleinere sproeier één maat per keer totdat vol gas resulteert in een normale werking. Zodra de hoofdsproeierstap is voltooid, ga je terug naar stap 2, Pilot Screw, en voer je de pilot screw-aanpassingen nog een laatste keer uit.

Opmerking! Als de quad sneller loopt bij 3/4 gas dan bij vol gas, dan zijn de sproeiers te arm en moet een grotere sproeier worden geïnstalleerd.

Naald
Als de carburateur een verstelbare naald heeft, KAN deze stap worden uitgevoerd. Als je een lichte aarzeling hebt, maar GEEN harde stotter tussen 1/4 -3/4 gas, dan is de naald waarschijnlijk arm. Verhoog de naald door de clip te verlagen.

Bougies lezen
Zodra de hoofdsproeier correct is ingesteld door een hoofdsproeiermaat te verlagen na het "stotteren", bevestig je de sproeier van de motor door de bougie te lezen. Dit werkt het beste in de hoogste versnelling in een licht bergopwaarts gebied. Na het rijden met vol gas, doe je het volgende tegelijkertijd: trek de koppeling in en stop de motor, LAAT DE MOTOR NIET STATIONAIR DRAAIEN! Verwijder de bougie en bekijk de kleur. Het moet lichtbruin zijn. Als het wit is, dan draait de motor te arm en moet een grotere hoofdsproeier worden geïnstalleerd. Als de kleur zwart is, dan draait de motor te rijk en moet een kleinere hoofdsproeier worden geïnstalleerd.