Het doel van dit bericht zijn mijn algemene gedachten en ideeën rond de Raptor 350's die ik heb gekocht en onderhouden. Ik zou graag een discussie willen voeren over enkele hot topics over de 350 raptors, wat werkt en wat niet met betrekking tot het bezitten en werken aan de 350's.
Ik koop Raptor 350's om verschillende redenen, maar vooral vanwege de betrouwbaarheid en eenvoud ten opzichte van de 660's en 700's. Plus 350's gaan snel genoeg voor mij. Ik noem 350's de Honda Civic van ATV's, gemakkelijk te onderhouden, gemakkelijk aan onderdelen te komen, gemakkelijk te rijden en niet duur.
Eerst de geschiedenis. Ik heb vier 350's gehad. Om tal van redenen heb ik mijn 350's gekocht en verkocht en mijn vierde is wat ik altijd al wilde. Een speciale editie uit 2007, wit en blauw carbon frame. Heel wit en heel schoon met 15 uur erop toen ik hem kreeg. Ik heb een heel proces dat ik doorloop om ze te controleren voordat het rijseizoen begint en om ervoor te zorgen dat ze binnen de fabrieksspecificaties werken en ook veilig zijn. Kortom, ik doorloop de hele motorfiets om hem te controleren en te vervangen wat nodig is.
Hier is een korte lijst:
1. Reinig de hele motorfiets grondig
2. Reinig de carburateur en de fabriekssproeier als er geen wijzigingen zijn. Ja, je kunt de sproeiers schoonmaken en bevestigen dat ze de fabrieksmaten hebben. Niets is erger dan een slecht lopende Raptor, om erachter te komen dat de sproeiers verkeerd zijn geplaatst of verstopt zijn of wat dan ook. Verschillende van mijn Raptors hadden de verkeerde sproeiers of verstopte sproeiers of vuile carburateurs. De carburateur reviseren is niet moeilijk, maar er staan geen duidelijke instructies. Dus je moet rondgraven.
3. Ik doorloop de gebruikershandleiding en de servicehandleiding om te zien hoe dingen moeten worden aangepast na de eerste inbraak
4. Ik pas de inlaat- en uitlaatkleppen aan op de minimale specificaties. Mijn 350's motoren draaien SUPER stil met weinig getik of motorgeluiden.
5. Ik ververs de olie en oliefilters en controleer de zeef aan de onderkant. En MAN, het is een pijn in de kont om de olie in 350's te verversen. De veer aan de onderkant! Geen wonder dat mensen de olieaftapplug strippen. De veer maakt het erg moeilijk om de plug terug in de onderkant van de behuizing te krijgen. De oliefilter is ook vreemd, omdat de filter wordt geplet tussen de oliefilterbehuizing en de afdekking... wat betekent dat wanneer je de oliefilterafdekking aan de buitenkant vastschroeft, deze de oliefilter binnenin vastzet, wat vreemd aanvoelt. Voelt gewoon niet als normale Yamaha-kwaliteit.
6. Ik controleer de timing en de timingketting spanning en controleer en reset de werkelijke spanner.
7. Ik reinig de ketting en de aandrijftandwielen en smeer ze.
8. Ik reinig en poets de koplamp lenzen om ze er als nieuw uit te laten zien.
9. Controleer de remmen en stel de kabels af en controleer de remblokken en remschijven en het remvloeistofpeil.
10. Ik controleer op wijzigingen van de vorige eigenaren om er zeker van te zijn dat ze correct zijn uitgevoerd en niets beschadigen. Ook slip-on uitlaten en andere dingen vereisen opnieuw sproeien, dus je moet ervoor zorgen dat alle wijzigingen niets anders beschadigen.
11. Controleer alle stuurbevestigingsschroeven en -bouten om er zeker van te zijn dat ze correct zijn aangedraaid en veilig zijn
12. Controleer de accuspanning en zekeringen en de stator spanning voor een goede werking van het elektrische systeem
13. Controleer de schokdempers en pas ze aan naar uw voorkeur
14. Lees de bougie na verschillende ritten om de mengselinstelling en de bedrijfsomstandigheden in de cilinder te bepalen
15. Smeer en vet alle chassislocaties in
16. Afstelling van de koppelingshendel en beoordeling van de koppelingsconditie
Korte Raptor 350 Kooptips
========================================
Er is veel dat ik controleer als ik de 350 koop, maar je hebt maar zo veel tijd. Ik noem dit de 'Raptor 350 Basic Sales Inspection'. Over het algemeen bekijk je de motor en controleer je dingen, start je hem, luister je naar de motor, in principe controleer je hem zo goed als je kunt. Als je 60 minuten OF LANGER met de verkoper praat en de Raptor controleert, denkt de verkoper vaak dat je een wederverkoper of dealer bent die gebruikte ATV's probeert te kopen (ik kwam hier op de harde manier achter LOL).
Nadat ik de Raptor heb gekocht, controleer ik de hele motorfiets in wat ik de 'Raptor 350 Operational and Safety Check' noem. De motoren lijken veel misbruik prima te verdragen, dus als je een 350 vindt met weinig uren, minimale slijtage en goed olie (olie tot het juiste niveau, ziet er nieuw uit, ruikt nieuw en het is geen super stinkende oude olie of ruikt naar benzine), is de kans groot dat je een GEWELDIGE quad krijgt voor 1800-3500 dollar, afhankelijk van factoren als regio, vraag, markt, conditie, gebruik, servicegeschiedenis, titel, etc.
Houd er rekening mee dat het bovenstaande een korte lijst is van dingen die ik doe als ik een Raptor koop, maar het kan van toepassing zijn op ELKE ATV of zelfs een auto (ik heb OOK VEEL auto's gehad). Mogelijk heb je niet de tijd of de middelen om de cilinder te PSI-testen wanneer je een Raptor of ATV wilt kopen. En eerlijk gezegd... zou ik moeten... maar doe het niet. Ik vind zacht gebruikte Raptors van jongens die ze in garages laten staan omdat ze liever op hun 660's of 700's wilden rijden. Ik ben helemaal goed met 350's. Zoals ik al zei, ze gaan snel genoeg voor mijn behoeften. Ik ben een oude man. Nou nee.
Het lijkt erop dat de meeste problemen met 350's gecentreerd zijn rond brandstoflevering. In principe lopen de meeste mensen van de tank via de carburateur naar de sproeiers naar de inlaatklep ofwel te arm of te rijk of iets is verstopt langs het brandstofpad. Dit leidt tot terugslag of heet lopen (arm mengsel) of moeilijk starten of problemen met de gasrespons bij half en open gas. Dit komt meestal doordat er iets aan de uitlaat verandert en het lucht- of brandstofsysteem niet wordt aangepast aan de wijziging.
Hoe dan ook. Uw gedachten zijn hier welkom. Algemene ideeën of wijzigingen die u op uw 350 hebt aangebracht. Ik zou het in afzonderlijke berichten opsplitsen, maar er zijn er te veel om te behandelen. Dit zijn slechts alle dingen die ik doe als ik een 350 krijg om hem geweldig te laten draaien!
Ik rijd in de woestijn in het zuidwesten, dus ik gebruik Yamaha-oliefilters en 20w-40 natte koppelingolie, want het is altijd 50+ graden waar ik rijd en 350's lijken heet te draaien.
Ik gebruik meestal schone standaard 350's, omdat ik ze niet koop om ze super te modificeren. Ik wil een betrouwbare quad om op te rijden en niet elk weekend aan te hoeven werken. Ik wil rijden en geen atv-monteur zijn. Ik doe basiswijzigingen. Eén kan een koplampvervanging zijn van een gloeidraad H6 naar een H6 LED. Ik wil geen HID doen, omdat ik me geen zorgen wil maken over hitte of de montageplaats van de ballast. Ik kan ook een achterlichtgloeidraad naar LED doen. Ik gebruik ook geen vonkenvanger of baffle, zoals sommigen het noemen, maar de baffle zit al in de uitlaatpijp zelf. Zonder de vonkenvanger heeft hij een gemener geluid dat $0 kost en de meeste hoeven de carburateur niet opnieuw te sproeien en het veroorzaakt geen motorproblemen. Sommigen zeggen dat het de uitlaatklep beschadigt, maar weinigen hebben dit bevestigd.
Hoe dan ook. Alle gedachten over 350's zijn hier welkom.
Ik koop Raptor 350's om verschillende redenen, maar vooral vanwege de betrouwbaarheid en eenvoud ten opzichte van de 660's en 700's. Plus 350's gaan snel genoeg voor mij. Ik noem 350's de Honda Civic van ATV's, gemakkelijk te onderhouden, gemakkelijk aan onderdelen te komen, gemakkelijk te rijden en niet duur.
Eerst de geschiedenis. Ik heb vier 350's gehad. Om tal van redenen heb ik mijn 350's gekocht en verkocht en mijn vierde is wat ik altijd al wilde. Een speciale editie uit 2007, wit en blauw carbon frame. Heel wit en heel schoon met 15 uur erop toen ik hem kreeg. Ik heb een heel proces dat ik doorloop om ze te controleren voordat het rijseizoen begint en om ervoor te zorgen dat ze binnen de fabrieksspecificaties werken en ook veilig zijn. Kortom, ik doorloop de hele motorfiets om hem te controleren en te vervangen wat nodig is.
Hier is een korte lijst:
1. Reinig de hele motorfiets grondig
2. Reinig de carburateur en de fabriekssproeier als er geen wijzigingen zijn. Ja, je kunt de sproeiers schoonmaken en bevestigen dat ze de fabrieksmaten hebben. Niets is erger dan een slecht lopende Raptor, om erachter te komen dat de sproeiers verkeerd zijn geplaatst of verstopt zijn of wat dan ook. Verschillende van mijn Raptors hadden de verkeerde sproeiers of verstopte sproeiers of vuile carburateurs. De carburateur reviseren is niet moeilijk, maar er staan geen duidelijke instructies. Dus je moet rondgraven.
3. Ik doorloop de gebruikershandleiding en de servicehandleiding om te zien hoe dingen moeten worden aangepast na de eerste inbraak
4. Ik pas de inlaat- en uitlaatkleppen aan op de minimale specificaties. Mijn 350's motoren draaien SUPER stil met weinig getik of motorgeluiden.
5. Ik ververs de olie en oliefilters en controleer de zeef aan de onderkant. En MAN, het is een pijn in de kont om de olie in 350's te verversen. De veer aan de onderkant! Geen wonder dat mensen de olieaftapplug strippen. De veer maakt het erg moeilijk om de plug terug in de onderkant van de behuizing te krijgen. De oliefilter is ook vreemd, omdat de filter wordt geplet tussen de oliefilterbehuizing en de afdekking... wat betekent dat wanneer je de oliefilterafdekking aan de buitenkant vastschroeft, deze de oliefilter binnenin vastzet, wat vreemd aanvoelt. Voelt gewoon niet als normale Yamaha-kwaliteit.
6. Ik controleer de timing en de timingketting spanning en controleer en reset de werkelijke spanner.
7. Ik reinig de ketting en de aandrijftandwielen en smeer ze.
8. Ik reinig en poets de koplamp lenzen om ze er als nieuw uit te laten zien.
9. Controleer de remmen en stel de kabels af en controleer de remblokken en remschijven en het remvloeistofpeil.
10. Ik controleer op wijzigingen van de vorige eigenaren om er zeker van te zijn dat ze correct zijn uitgevoerd en niets beschadigen. Ook slip-on uitlaten en andere dingen vereisen opnieuw sproeien, dus je moet ervoor zorgen dat alle wijzigingen niets anders beschadigen.
11. Controleer alle stuurbevestigingsschroeven en -bouten om er zeker van te zijn dat ze correct zijn aangedraaid en veilig zijn
12. Controleer de accuspanning en zekeringen en de stator spanning voor een goede werking van het elektrische systeem
13. Controleer de schokdempers en pas ze aan naar uw voorkeur
14. Lees de bougie na verschillende ritten om de mengselinstelling en de bedrijfsomstandigheden in de cilinder te bepalen
15. Smeer en vet alle chassislocaties in
16. Afstelling van de koppelingshendel en beoordeling van de koppelingsconditie
Korte Raptor 350 Kooptips
========================================
Er is veel dat ik controleer als ik de 350 koop, maar je hebt maar zo veel tijd. Ik noem dit de 'Raptor 350 Basic Sales Inspection'. Over het algemeen bekijk je de motor en controleer je dingen, start je hem, luister je naar de motor, in principe controleer je hem zo goed als je kunt. Als je 60 minuten OF LANGER met de verkoper praat en de Raptor controleert, denkt de verkoper vaak dat je een wederverkoper of dealer bent die gebruikte ATV's probeert te kopen (ik kwam hier op de harde manier achter LOL).
Nadat ik de Raptor heb gekocht, controleer ik de hele motorfiets in wat ik de 'Raptor 350 Operational and Safety Check' noem. De motoren lijken veel misbruik prima te verdragen, dus als je een 350 vindt met weinig uren, minimale slijtage en goed olie (olie tot het juiste niveau, ziet er nieuw uit, ruikt nieuw en het is geen super stinkende oude olie of ruikt naar benzine), is de kans groot dat je een GEWELDIGE quad krijgt voor 1800-3500 dollar, afhankelijk van factoren als regio, vraag, markt, conditie, gebruik, servicegeschiedenis, titel, etc.
Houd er rekening mee dat het bovenstaande een korte lijst is van dingen die ik doe als ik een Raptor koop, maar het kan van toepassing zijn op ELKE ATV of zelfs een auto (ik heb OOK VEEL auto's gehad). Mogelijk heb je niet de tijd of de middelen om de cilinder te PSI-testen wanneer je een Raptor of ATV wilt kopen. En eerlijk gezegd... zou ik moeten... maar doe het niet. Ik vind zacht gebruikte Raptors van jongens die ze in garages laten staan omdat ze liever op hun 660's of 700's wilden rijden. Ik ben helemaal goed met 350's. Zoals ik al zei, ze gaan snel genoeg voor mijn behoeften. Ik ben een oude man. Nou nee.
Het lijkt erop dat de meeste problemen met 350's gecentreerd zijn rond brandstoflevering. In principe lopen de meeste mensen van de tank via de carburateur naar de sproeiers naar de inlaatklep ofwel te arm of te rijk of iets is verstopt langs het brandstofpad. Dit leidt tot terugslag of heet lopen (arm mengsel) of moeilijk starten of problemen met de gasrespons bij half en open gas. Dit komt meestal doordat er iets aan de uitlaat verandert en het lucht- of brandstofsysteem niet wordt aangepast aan de wijziging.
Hoe dan ook. Uw gedachten zijn hier welkom. Algemene ideeën of wijzigingen die u op uw 350 hebt aangebracht. Ik zou het in afzonderlijke berichten opsplitsen, maar er zijn er te veel om te behandelen. Dit zijn slechts alle dingen die ik doe als ik een 350 krijg om hem geweldig te laten draaien!
Ik rijd in de woestijn in het zuidwesten, dus ik gebruik Yamaha-oliefilters en 20w-40 natte koppelingolie, want het is altijd 50+ graden waar ik rijd en 350's lijken heet te draaien.
Ik gebruik meestal schone standaard 350's, omdat ik ze niet koop om ze super te modificeren. Ik wil een betrouwbare quad om op te rijden en niet elk weekend aan te hoeven werken. Ik wil rijden en geen atv-monteur zijn. Ik doe basiswijzigingen. Eén kan een koplampvervanging zijn van een gloeidraad H6 naar een H6 LED. Ik wil geen HID doen, omdat ik me geen zorgen wil maken over hitte of de montageplaats van de ballast. Ik kan ook een achterlichtgloeidraad naar LED doen. Ik gebruik ook geen vonkenvanger of baffle, zoals sommigen het noemen, maar de baffle zit al in de uitlaatpijp zelf. Zonder de vonkenvanger heeft hij een gemener geluid dat $0 kost en de meeste hoeven de carburateur niet opnieuw te sproeien en het veroorzaakt geen motorproblemen. Sommigen zeggen dat het de uitlaatklep beschadigt, maar weinigen hebben dit bevestigd.
Hoe dan ook. Alle gedachten over 350's zijn hier welkom.